Kursöversikt Säkerhetshandläggare

Kurs Poäng
Beredskapsplanering, totalförsvar 30
Krishantering 30
Riskhantering 30
Summa: 90

Nedan följer kursbeskrivningar för alla kurser, i alfabetisk ordning.

Beredskapsplanering, totalförsvar

Syfte och mål:

Åtgärder och medel för att eliminera eller minska sårbarheten hos samhället, människor, egendom, utrustning, material eller verksamhet i sig själv, från identifierade hot och risker. Allt för att bevara handlingsfriheten och den operativa förmågan vilket utgör grunden för varje framgångsrik verksamhet.
Det är väsentligt att en samhällsviktig verksamhet har en robusthet att möta ett allvarligt hot eller en allvarlig händelse, som t.o.m. kan vara en höjd beredskap.

Målsättning:

Eleverna ska efter kursavsnittet förstå och kunna använda de möjligheter som finns för att skydda det skyddsvärda; Allt från interna regelverk, kontrollsystem, policy och beteendeförändring genom internutbildning till byggnaders utformning, användande av mekaniska skydd, elektroniska varningssystem, kameraövervakningssystem, avancerade integrerade tekniska system och responderande skydd.
Eleverna ska kunna använda sina kompetenser för att förbereda och leda en kommun i händelse av höjd beredskap eller krig.

Innehåll:

  • Samhällets krishanteringssystem
  • Samhällets krisberedskap- aktörer, roller och ansvar
  • Civilt försvar ”en historik”
  • Uppbyggnad av civilt försvar
  • Lag och förordning som reglerar kris, höjd beredskap samt krig
  • Omvärldsanalys - nuläge och framtid
  • Säkerhetsskydd, lag och förordning. Process för implementering
  • Krigsorganisation samt krigsplacering

Kunskaper:

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om:
  • Hur det svenska krishanteringssystemet är uppbyggt från lokal till regional och vidare till nationell nivå
  • Vilka aktörer som finns inom det svenska krishanteringssystemet och vilket ansvar respektive aktör har
  • Sveriges totalförsvars historia -hur det är tänkt att civilförsvaret ska byggas upp - hur en beredskapsplan kan se ut
  • Arbetsområdet för en beredskapssamordnare inom en kommun och Länsstyrelse eller annan samhällsviktig verksamhet
  • Hur säkerhetsskydd fungerar
  • Hur man bedömer skyddsvärda tillgångar och hur skyddsobjekt ska behandlas
  • Motståndarens verktyg samt hur de kan påverka oss

Färdigheter:

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter att:
  • Kunna identifiera vad skillnaden är i lagstiftningen mellan fredstid, höjd beredskap och krig
  • Kunna nyttja begreppen krigsorganisation samt krigsplacering i uppbyggnaden av det civila försvaret
  • Planera och identifiera resurser inom området civil beredskap i en kommun och Länsstyrelse eller annan samhällsviktig verksamhet

Kompetenser

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetens att:
  • Kunna planera för civil beredskap
  • Kunna arbeta med att föra in planering om civil beredskap i en kommun och Länsstyrelse eller annan samhällsviktig verksamhet

Krishantering

Syfte och mål:

Kriser kan drabba både individer och organisationer, både privata aktörer och myndigheter på olika nivåer. Kontinuerliga förberedelser som leder fram till åtgärdsplaner före, under och efter en incident eller krissituation byggt på ansvars-, likhets- & närhetsprinciper och där den tvärsektoriella samverkan kommer i fokus. Det gäller att anpassa åtgärderna efter olika nivåer.

Målsättning:

Eleverna ska efter kursen självständigt kunna verka i stab och utöva ledarskap under svåra förhållanden, samtidigt som färdighet i att hantera människor som psykisk far illa av den uppkomna situationen är helt nödvändig. Att dessutom skickligt kunna kommunicera till omvärlden om krisen år betydelsefull då skyddet av varumärket idag är prioriterat.

Innehåll:

  • Incidentrapport och rapporteringssystem
  • Allvarliga händelser, Extraordinära händelser & Höjdberedskap
  • Krisledning
  • Individ
  • Organisation
  • Samhälle
  • Kriskommunikation
  • Krishantering — människan i kris
  • Stab och stabsarbete
  • Samverkan och ledarskap under svåra förhållanden

Kunskaper:

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om:
  • Hur både organisation och individ kan reagera då en oönskad händelse uppstår
  • Hur strategier för återtagande kan skapas, implanteras och systematiskt underhållas.

Färdigheter:

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter att:
  • Tolka lagar och förordningar vilka reglerar såväl organisationen som samhället i kris
  • Samverka samt delta i en organisations eget krisledningsarbete vid en inträffad oönskad händelse

Kompetenser:

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetens att:
  • Utveckla och driva ett heltäckande och väl avvägt krisplaneringsarbete

Riskhantering

Syfte och mål:

Identifiering och hantering av oönskade händelser med systematiserade och kontinuerliga analysmetodiker, där olika hotscenarier ställs och prövas mot förmågan att hantera uppkomna situationer och där verksamhetens kontinuitet planeras och säkerställs.

Målsättning:

Eleverna ska efter kursen självständigt kunna utföra informationsinhämtning, hotbildsanalys, förmågebedömning, risk- och sårbarhetsanalysens alla ingående moment samt kontinuitetsplanering.

Innehåll:

  • Riskhanteringsprocessen
  • Skydd och skyddsåtgärder
  • Risk och riskperception
  • Informationsinhämtning och omvärldsanalys
  • Hotbild och hotbildsanalys
  • Risk- och sårbarhetsanalys
  • Förmågebedömning
  • Kontinuitetsplanering- Kontinuitetshantering

Kunskaper:

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper:
  • Inom hela området riskhantering
  • I risk- och sårbarhetsanalys

Färdigheter:

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att:
  • Identifiera, formulera, analysera och lösa problem samt utföra komplexa uppgifter inom området riskhantering
  • Kommunicera åtaganden och lösningar inom riskhantering, i såväl nationella som internationella sammanhang

Kompetenser

Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetens att:
  • Värdera information och metoder inom riskhantering med hänsyn till relevanta sociala, etiska och vetenskapliga aspekter
  • Tillämpa specialiserad kunskap för utveckling inom riskhanteringens område
  • Ta ansvar för ledning och självständigt kunna leda en grupp i risk- och sårbarhetsanalys