Kurs | Poäng |
---|---|
Beredskapsplanering, totalförsvar | 30 |
Krishantering | 30 |
Riskhantering | 30 |
Summa: | 90 |
Nedan följer kursbeskrivningar för alla kurser, i alfabetisk ordning.
Åtgärder och medel för att eliminera eller minska sårbarheten hos samhället, människor, egendom, utrustning, material eller verksamhet i sig själv, från identifierade hot och risker. Allt för att bevara handlingsfriheten och den operativa förmågan vilket utgör grunden för varje framgångsrik verksamhet.
Det är väsentligt att en samhällsviktig verksamhet har en robusthet att möta ett allvarligt hot eller en allvarlig händelse, som t.o.m. kan vara en höjd beredskap.
Eleverna ska efter kursavsnittet förstå och kunna använda de möjligheter som finns för att skydda det skyddsvärda; Allt från interna regelverk, kontrollsystem, policy och beteendeförändring genom internutbildning till byggnaders utformning, användande av mekaniska skydd, elektroniska varningssystem, kameraövervakningssystem, avancerade integrerade tekniska system och responderande skydd.
Eleverna ska kunna använda sina kompetenser för att förbereda och leda en kommun i händelse av höjd beredskap eller krig.
Kriser kan drabba både individer och organisationer, både privata aktörer och myndigheter på olika nivåer. Kontinuerliga förberedelser som leder fram till åtgärdsplaner före, under och efter en incident eller krissituation byggt på ansvars-, likhets- & närhetsprinciper och där den tvärsektoriella samverkan kommer i fokus. Det gäller att anpassa åtgärderna efter olika nivåer.
Eleverna ska efter kursen självständigt kunna verka i stab och utöva ledarskap under svåra förhållanden, samtidigt som färdighet i att hantera människor som psykisk far illa av den uppkomna situationen är helt nödvändig. Att dessutom skickligt kunna kommunicera till omvärlden om krisen år betydelsefull då skyddet av varumärket idag är prioriterat.
Identifiering och hantering av oönskade händelser med systematiserade och kontinuerliga analysmetodiker, där olika hotscenarier ställs och prövas mot förmågan att hantera uppkomna situationer och där verksamhetens kontinuitet planeras och säkerställs.
Eleverna ska efter kursen självständigt kunna utföra informationsinhämtning, hotbildsanalys, förmågebedömning, risk- och sårbarhetsanalysens alla ingående moment samt kontinuitetsplanering.